Elevii militari din nou olimpici la fizică

Comunicat de presă

13 elevi de la Colegiul Național Militar „Mihai Viteazul” din Alba Iulia au obținut premii și mențiuni la faza județeană a Olimpiadei de Fizică, iar o elevă s-a calificat la faza națională a olimpiadei.

Lotul colegiului militar, coordonat de profesoarele Dorina Filipescu, Laura Ciobanu și Sanda Irimie, a fost format din 16 elevi din clasele IX – XI și a reușit să obțină două premii I, două premii II și două premii III dar și șapte mențiuni.

Eleva caporal Anamaria Șteopoaie (clasa a X-a) s-a clasat pe locul I, reușind astfel să se califice la etapa națională a olimpiadei, iar elevul sergent Vlad Degeu (clasa a XI-a) a obținut premiul I.

Elevul caporal Andrei Moldovan (clasa a X-a) și eleva fruntaș Maria Noja (clasa a IX-a) s-au clasat pe locul II iar elevul caporal Dorin Dunca (din clasa a X-a) și elevul fruntaș George Popa (clasa a IX-a) pe locul III.

Eleva sergent Adelina Lăzăresc, elevii caporal Ioan Tătar, Andrei Zobrinschi, Mircea Ivescu și elevii fruntaș Dumitru Tuță, Emilia Stelea și Cosmin Popa au obținut mențiuni.

 

 

 

Read more...

20 FEBRUARIE – 164 DE ANI DE LA DEZROBIREA ROMILOR DIN ROMÂNIA

Proveniți din centrul Indiei, în secolul X, romii ar fi migrat împreună cu familiile spre ținuturile arabe și turce, și apoi în Europa. În secolul XI romii se aflau în Imperiul Bizantin de unde au pătruns în sud-estul și centrul Europei (secolele XIV-XVI). Migrația masivă a romilor în Europa a început, însă, în secolul XIV odată cu cucerirea de către turci a portului grecesc Gallipoli. De altfel ascensiunea triburilor nomade indiene a fost strict legată de victoriile turcești și de făurirea puternicului  Imperiu Otoman, romii prosperând în interiorul lui.

În țările române, romii, sunt semnalați în secolul XIV ca robi. În Evul Mediu majoritatea romilor din țările române erau robi boierești, domnești sau mânăstirești, ocupațiile lor principale fiind acelea de căldarari, fierari, aurari, spoitori, cântareți, etc. În secolul XIX, sub influența ideilor liberale ale revoluției de la 1848, toți oamenii au fost declarați liberi și egali, robia romilor fiind definitiv abolită la 20 februarie 1856. La acestă dată a fost promulgată ”Legiuirea pentru emancipația tuturor țiganilor din Principatul Românesc” de domnitorul Barbu Știrbei, pe baza unui text întocmit de Petre Mavrogheni și Mihail Kogălniceanu. 155 de ani mai târziu, la 11 martie 2011, data de 20 februarie a fost declarată oficial ”Ziua dezrobirii romilor din România”.

Cu ocazia acestui eveniment, azi, 20 februarie 2020, va avea loc conferința de celebrare a "Zilei Dezrobirii Romilor - 164 de ani de libertate: Lungul drum al romilor de la sclavie la cetățenie activă" - organizată de Agenția Națională pentru Romi în parteneriat cu Asociația Partida Romilor ProEuropa, la Parlamentul României începând cu ora 10.00.

 

 

 

Read more...

Modificări la legea educației

Numărul elevilor dintr-o clasă va fi mai mic decât în prezent. Un proiect de lege care modifică legea educației naționale, adoptat luni de Parlament, arată că numărul de elevi într-o clasă va scădea. Legea arată că în învăţământul primar o clasă va cuprinde în medie 17 elevi, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 22, relatează Hotews.ro.

În prezent, în multe clase sunt peste 30 de elevi.
  • a) educaţia antepreşcolară: grupa cuprinde în medie 6 copii, dar nu mai puţin de 3 şi nu mai mult de 8;
  • b) învăţământul preşcolar: grupa cuprinde în medie 12 preşcolari, dar nu mai puţin de 6 şi nu mai mult de 17;
  • c) învăţământul primar: clasa cuprinde în medie 17 elevi, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 22;
  • d) învăţământul gimnazial: clasa cuprinde în medie 22 de elevi, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 26;
  • e) învăţământul de artă: clasa cuprinde în medie 14 elevi, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 25 şi poate fi constituită din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde în medie 6 elevi, dar nu mai puţin de 4 şi nu mai mult de 10;
  • f) învăţământul liceal şi profesional: clasa cuprinde în medie 22 de elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 26;
  • g) învăţământul dual: clasa cuprinde în medie 22 de elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 26;
  • h) instruirea practică şi pregătirea de specialitate se desfăşoară pe grupe de minimum 8 elevi şi maximum 12 elevi;
  • i) clasele din învăţământul profesional, dual şi vocațional pot fi constituite din maximum 4 grupe cu calificări diferite;
  • j) învăţământul postliceal: clasa cuprinde în medie 22 de elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 26;
  • k) învăţământul special pentru elevi cu deficienţe uşoare şi/sau moderate: grupa cuprinde în medie 8 elevi, dar nu mai puţin de 6 şi nu mai mult de 10;
  • l) învăţământul special pentru elevi cu deficienţe grave: grupa cuprinde în medie 4 elevi, dar nu mai puţin de 3 şi nu mai mult de 5.

Același proiect mai arată că pentru fiecare disciplină şi domeniu de studiu, programa şcolară acoperă 65% din orele de predare şi evaluare, lăsând la dispoziţia cadrului didactic 35% din timpul alocat disciplinei/domeniului de studiu respectiv. În prezent, profesorul are la discpoziție 25% din timpul alocat disciplinei.

”În funcţie de caracteristicile elevilor şi de strategia şcolii din care face parte, profesorul decide dacă procentul de 35% din timpul alocat disciplinei/domeniului de studiu este folosit pentru învăţare remedială, pentru consolidarea cunoştinţelor sau pentru stimularea elevilor capabili de performanţe superioare, conform unor planuri individuale de învăţare elaborate pentru fiecare elev”, se arată în proiectul adoptat în Parlament.

Proiectul care modifică legea educației le dă gratuitate elevilor pentru transport.

”Elevii din învăţământul obligatoriu, profesional şi liceal acreditat/autorizat beneficiază de gratuitate pentru transportul local în comun, de suprafaţă, naval şi subteran, precum şi pentru transportul rutier județean și interjudețean, feroviar şi naval, pe tot parcursul anului calendaristic. Consiliile județene și consiliile locale organizează transportul public în vederea asigurării transportului elevilor spre școli”, se arată în document.

Un consilier școlar la 500 de elevi

De asemenea, elevilor care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu li se decontează cheltuielile de transport din bugetul Ministerului Educaţiei și Cercetării, prin unităţile de învăţământ la care sunt şcolarizaţi, pe bază de abonament sau li se asigură decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a 52 călătorii dus-întors pe an, dacă locuiesc la internat sau în gazdă, mai arată aceeași sursă.

Legea adoptată în parlament modifică și numărul de elevi de care ar trebui să aibă grijă un consilier școlar. Dacă în prezent un consilier şcolar ar trebui să se ocupe de 800 de elevi, modificarea arată că acesta va avea în grijă un număr de 500 de elevi sau de 300 de preşcolari.

O altă modificare adusă de lege este la articolul privind norma didactică a profesorilor. Articolul 262 din legea educației este modificat în sensul că profesorii au 40 de ore de lucru pe săptămână, dar în aceste ore pot să facă și pregătire remedială cu elevii.

„Art.262. (1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, şi cuprinde:

  • a) activităţi didactice de predare-învăţare-evaluare şi de instruire practică şi examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învăţământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;
  • b) activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică, de dezvoltare a curriculumului la decizia școlii, în acord cu nevoile elevilor;
  • c) activităţi de educaţie, complementare procesului de învăţământ: mentorat, şcoală după şcoală, învăţare pe tot parcursul vieţii;
  • d) activităţi de dirigenţie;
  • e) activități specifice scrierii, derulării și evaluării proiectelor educaționale;
  • f) activități de pregătire remedială

De asemenea, legea arată că profesorii cu 25 de ani vechi și gradul didactic I beneficiază, la cerere, de reducerea cu două ore săptămânal a normei didactice de predare-învăţare-evaluare. Același document arată că ”personalul didactic care desfășoară activitate de mentorat beneficiază de reducerea cu 2 - 4 ore/săptămână a normei didactice de predare-învăţare-evaluare, în funcție de numărul de profesori - stagiari coordonați; pentru personalul didactic încadrat pe post, care desfășoară activitate de mentorat, orele de mentorat se remunerează în sistem de plata cu ora, cu condiția să aibă 1-2 cadre didactice în stagiu pentru definitivat”

Legea elimină numărul de mandate pentru rectori

În privința învățământului universitar, legea aduce o modificare importantă pentru rectori. Aceștia nu vor mai fi condiționați numai pentru 2 mandate. Parlamentarii au modificat articolul în care se preciza acest lucru, iar acum „durata mandatului de rector este de 4 ani”, fără a preciza numărul de mandate.

Legea a fost trimisă la promulgare la președintele Klaus Iohannis.

Vezi aici: Modificările aduse legii educației naționale

HotNews.ro

 

 

 

 

Read more...
Subscribe to this RSS feed