Error
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING

Adio tarife de roaming în UE, din 15 iunie

Din 15 iunie 2017, minutele de convorbire, SMS-urile şi datele consumate în roaming în interiorul UE şi Spaţiului Economic European (SEE) "se vor scădea din resursele naţionale incluse", arată Autoritatea de Reglementare în domeniul Comunicaţiilor – ANCOM – într-un comunicat transmis luni, scrie Mediafax.

După epuizarea acestora, consumul va fi tarifat la fel ca în România, în afara propriei reţele, dar în limitele unei utilizări rezonabile. Se realizează astfel trecerea completă la "Roam like at home", sistemul de tarifare european menit să protejeze utilizatorii de grija facturii de roaming în ţările UE, dar şi în Norvegia, Islanda şi Liechtenstein (SEE).

Noile condiţii se aplică în mod automat tuturor planurilor tarifare cu serviciul de roaming inclus, achiziţionate atât înainte de 15 iunie 2017, cât şi după această dată. Pentru a beneficia de "Roam like at home" clienţii existenţi nu trebuie să-şi achiziţioneze un nou plan tarifar sau să îşi reînnoiască abonamentul în vigoare.

Cum se tarifează consumul în roaming în UE/SEE:

1. Apelurile şi SMS-urile. Începând cu data de 15 iunie 2017, apelurile (minutele) efectuate şi SMS-urile trimise în roaming, către orice destinaţie din UE/SEE (inclusiv către orice număr de telefon din România) se scad, până la epuizarea lor, din minutele şi SMS-urile naţionale incluse, după care se aplică tarifele din România, pentru traficul în afara propriei reţele. Apelurile şi SMS-urile primite în roaming în UE/SEE sunt gratuite.
2. Internet - datele (MB/GB). Ca regulă generală, datele (MB/GB) consumate în roaming în UE/SEE se scad, până la epuizarea lor, din datele naţionale incluse, după care se aplică tarifele din România.

Totuşi, în cazul planurilor tarifare cu date nelimitate, furnizorii pot stabili o limită de date (MB/GB) care pot fi consumate în roaming în UE/SEE fără costuri, urmând să aplice după epuizarea acesteia un tarif de maxim 7,7 Euro/GB (0,0077 Euro/MB), fără TVA.

Potrivit ANCOM, furnizorii care nu sunt în măsură să susţină comercial furnizarea "Roam like at home" pot solicita şi pot fi autorizaţi de autoritatea naţională de reglementare, în urma unei analize, să perceapă utilizatorilor o suprataxă în plus faţă de tarifele naţionale, încă de la primul minut/SMS/MB consumat în roaming în UE/SEE.

Pentru a preveni folosirea abuzivă sau anormală a roaming-ului în UE/SEE, adică folosirea în alte scopuri decât pentru călătorii ocazionale în afara României, de exemplu utilizarea permanentă în UE/SEE a serviciilor de roaming, orice furnizor poate defini o politică de utilizare rezonabilă a acestui serviciu.

Clienţilor care depăşesc utilizarea rezonabilă a serviciului de roaming în UE/SEE li se pot aplica anumite suprataxe, în plus faţă de tarifele naţionale. Valoarea acestor suprataxe nu poate depăşi un anumit plafon. Condiţiile de utilizare rezonabilă a serviciului de roaming în UE/SEE trebuie descrise, în mod detaliat, în contractele dintre furnizori şi clienţi.

Se vor putea aplica suprataxe pentru consum abuziv sau anormal în următoarele situaţii:
- dacă un utilizator nu prezintă, la cererea furnizorilor, o dovadă privind reşedinţa obişnuită sau existenţa unor legături stabile cu România;
- dacă, într-o perioadă de monitorizare de cel puţin 4 luni, se înregistrează, pe o anumită cartelă SIM, în mod cumulativ, atât consum de servicii mobile (minute, SMS-uri, date), cât şi prezenţă (conectare la reţea) mai mare în roaming în UE/SEE faţă de nivelul naţional;
- dacă o cartelă SIM înregistrează o lungă perioadă de inactivitate şi poate fi asociată unei utilizări preponderente sau chiar exclusiv în roaming în UE/SEE;
- dacă un utilizator a cumpărat şi utilizat succesiv în roaming în UE/SEE mai multe cartele SIM de la acelaşi furnizor.

Mai multe informaţii cu privire la "Roam like at home" sunt publicate în secţiunea dedicată acestui subiect, de pe pagina de internet a ANCOM, www.ancom.org.ro.

Pentru a compara ofertele de telefonie şi internet, intraţi pe www.veritel.ro.

corectnews.com

 

 

 

Read more...

Pretul final al gazelor pentru populatie va creste cu 1-2% de la 1 aprilie

Tariful final al gazelor pentru populație va crește cu 1-2% de la 1 aprilie, când prețul gazelor de producție internă va fi liberalizat, a declarat Niculae Havrileț, președintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energie (ANRE), într-o dezbatere pe această temă, informează Agerpres.

"ANRE va continua să fixeze prețul final pentru consumatorii casnici de gaze. Prețul va fi stabilit anual, urmând ca eventualele diferențe să fie recuperate anul următor", a explicat Havrileț.

El a arătat că, în următoarele zile, până la sfârșitul săptămânii, ANRE va emite un ordin în care va aproba un preț final reglementat pe care furnizorii pentru piața reglementată vor trebui să îl respecte.

"Practic, în ceea ce privește prețul final, de la 1 aprilie va fi o ajustare modică de 1-2% pentru consumatorii casnici pentru întregul an gazier de acum încolo până la 1 aprilie 2018. Dacă în această perioadă vor fi diferențe mari față de prețul pe care îl stabilim acum, vom discuta la momentul respectiv dacă este nevoie sau nu de o nouă ajustare, dar nu mai puțin de 5%. Nu discutăm decât dacă vor fi diferențe mai mari de 5% față de acest preț", a subliniat șeful reglementatorului.

Havrileț a mai spus că ANRE va calcula prețul final de la 1 aprilie pornind de la prețul actual de 60 de lei pe MWh pentru gazele de producție internă, însă, pe viitor, autoritatea nu va mai putea da prețuri de referință.

"Considerăm că acest preț este o bază foarte bună pentru a se forma prețurile în mod liber și vom vedea anul viitor dacă a crescut, cu cât a crescut", a apreciat președintele ANRE.

Totodată, el a explicat că, dacă pe parcursul următorului an gazier, adică aprilie 2017 — aprilie 2018, vor fi diferențe foarte mari între prețul pieței și cel pe care l-a luat în calcul ANRE pentru prețul final, se ia în calcul posibilitatea unor ajustări trimestriale sau semestriale.

"Aceasta dacă vor fi diferențe mai mari de 5%. Dacă nu vor fi diferențe mai mari de 5%, vom merge așa până anul viitor și vom vedea atunci", a mai arătat Havrileț.

El a susținut că nu există riscul ca prețul gazelor de producție internă să ajungă la nivelul celor de import, atâta vreme cât necesarul de import este de circa 2% la nivelul unui an.

În urmă cu două săptămâni, Emil Calotă, vicepreședinte al ANRE, a declarat că liberalizarea pieței gazelor nu este legată doar de evoluția prețurilor, ci trebuie privită ca o transformare într-o piață care funcționează după regulile de competiție.

"La gaze, liberalizarea de care vorbim — aici se fac multe comentarii și confuzii — nu înseamnă neapărat cum evoluează prețurile, este de fapt formula de a simplifica o decizie și un proces extrem de complicat în a înlocui transformarea unui sector vital pentru România, care este sectorul de gaze, într-un sector funcțional pe principiile economiei de piață. Liberalizarea nu înseamnă doar cum evoluează prețul, ci înseamnă ce mecanisme am pus la punct să funcționeze piața după regulile de competiție, care sunt regulile pe care jucătorii trebuie să le respecte și cum funcționează piețele principale, secundare și derivate în sectorul respectiv, cum asiguri protecția unei categorii de consumatori și cum creezi o predictibilitate din punctul de vedere al evoluției inputurilor economice, care, sigur că da, până la urmă înseamnă prețuri și tarife", a spus Calotă.

Potrivit acestuia, discuțiile din spațiul public legate de liberalizarea pieței gazelor nu trebuie reduse la mărirea sau micșorarea prețurilor.

"Nu trebuie să simplificăm, să spunem mărim, micșorăm sau nu prețul. Când vorbim de liberalizare, trebuie să spunem cât de funcțională e o piață dereglementată, unde intervenția statului se rezumă, după ce a definit politici și strategii, la a face reguli și a urmări ca ele să fie respectate", a continuat Emil Calotă.

corectnews.com

 

 

 

 

 

 

 

Read more...

Cretu: Avem 0% absorbtie europeana pentru cele 23 de miliarde pe care Romania le are la dispozitie

Comisarul european pentru Politică regională, Corina Crețu, a anunțat că va discuta cu Guvernul român despre situația absorbției fondurilor europene aferente exercițiului financiar 2014 - 2020, afirmând că există îngrijorări în acest sens, informează Agerpres.

"Îngrijorările există de la începutul exercițiului financiar 2014 — 2020. Ne aflăm în martie 2017. Avem 0% absorbție europeană pentru aceste 23 de miliarde (de euro — n.r.) pe care România le are la dispoziție. În principal, ne preocupă ca instituțiile de management și control să fie cât mai curând acreditate, pentru că numai astfel România poate trimite facturi și noi putem plăti facturi. Mă interesează și voi încerca să aflu de ce merge așa de încet rata de contractare, pentru că sunt și alte state, de pildă, care nu au încă acreditate aceste instituții, dar Irlanda, de exemplu, a contractat 80% din suma pentru 2014 — 2020. În România media de contractare este de 5%. Pentru mine indicatorii principali sunt rata de contractare și cât se plătește pe teren pentru beneficiari. Acestea vor fi principalele teme de discuție cu Guvernul", a declarat comisarul european, la finalul întâlnirii de la Parlament cu membri comisiilor reunite pentru afaceri europene din Camera Deputaților și Senat.

Întrebată dacă a primit explicații pentru aceste întârzieri din partea autorităților române, Crețu a spus că "toate Guvernele întâmpină dificultăți".

"Este o politică complicată, deci nu aș arăta cu degetul. Cred că trebuie să lucrăm împreună să rezolvăm aceste lucruri", a precizat ea.

Corina Crețu a menționat că autoritățile române beneficiază de ajutorul unor experți din partea Comisiei Europene pentru îmbunătățirea capacității administrative, dar și pentru recuperarea întârzierilor.

"În cei doi ani de zile au fost peste 200 de întâlniri între reprezentanții Guvernului, vorbesc la nivel tehnic, și ai Comisiei Europene, tocmai pentru că am creat acest grup pentru o mai bună implementare care include cele opt state membre care au avut întârzieri masive la momentul învestirii mele și am detașat cei mai buni experți care sunt pe teren aproape la două săptămâni, în diferite ministere. Deci, din acest punct de vedere, cred că lucrăm foarte bine să îmbunătățim capacitatea administrativă și să recuperăm întârzierile", a adăugat Corina Crețu.

corectnews.com

 

 

 

 

Read more...
Subscribe to this RSS feed