Error
  • JUser: :_load: Unable to load user with ID: 633

Astăzi se prăznuiește Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul

  În aceasta luna în ziua a douazeci si noua, pomenirea taierii cinstitului cap al cinstitului slavitului Prooroc înainte-mergator si Botezator Ioan.
  Sfântul Ioan, Inaintemergatorul si Botezatorul Domnului a primit de la însusi Domnul Hristos marturia ca el era cel mai mare dintre toti oamenii nascuti din femeie si cel dintâi intre Profeti. Pe cind inca se afla in pântecele mamei sale, el a tresarit de bucurie in preajma lui Mesia pe care il purta in ea Prea Sfinta Maica a Domnului. La maturitate, el, "de care lumea nu era vrednica" (cf Evrei 11:38), se retrase in pustiu, acoperit cu o haina din par de camila si incins cu o curea de piele, aceasta semnificând stapânirea tuturor pornirilor trupesti. Regasind, ca un nou Adam, starea de armonie a firii noastre create pentru a se dedica numai lui Dumnezeu, el se hranea cu cosasi si cu miere salbatica, si isi tinea in contemplare mintea netulburata de grijile acestei lumi. In anul 15 al domniei lui Tiberiu Cezar (anul 29), Ioan, când a auzit Cuvântul lui Dumnezeu in pustie, se duse in regiunea Iordanului, pentru a predica pocainta catre multimile care veneau la el, atrase de viata sa ingereasca. El ii boteza in apele Iordanului in semn de curatire de pacatele lor, si pentru a-i pregati sa il primeasca pe Mântuitorul el ii indruma sa faca mai curând roade vrednice de pocainta, decit sa se laude ca sint fiii lui Avraam. Reluând cuvintele profetului Isaia, el le spunea : "Glasul celui care striga in pustiu. Pregatiti calea Domnului, drepte faceti in loc neumblat cararile Dumnezeului nostru. Toata valea sa se umple si tot muntele si dealul sa se plece; si sa fie cele strambe, drepte, si cele colturoase, cai netede. Si se va arata slava Domnului si tot trupul o va vedea caci gura Domnului a grait". (Is. 40:3-5).
Pentru ca poporul se intreba daca nu era el Mântuitorul asteptat de atitea generatii, Ioan le spuse: "Eu va botez cu apa, dar vine altul mai mare decât mine, El va va boteza cu foc si cu Duh Sfânt". Curatenia sa si dragostea sa pentru feciorie erau intr-atât de mari incât fu considerat vrednic nu doar de a-l vedea pe Mântuitor, al carui Inaintemergator fusese pus, ci chiar sa Il boteze in Iordan si sa fie martorul descoperirii Sfintei Treimi.
  Sfântul Ioan medita fara incetare la Cuvintul lui Dumnezeu si le considera pe toate ale acestei lumi ca nesemnificative in fata respectarii Legii dumnezeiesti, a carei desavirsita intruchipare era viata sa. De aceea nu se temea sa adreseze reprosuri aspre lui Irod Antipa, tetrarhul Galileii, om lipsit de rusine si dezmatat care, contrar Legii, se casatorise cu Irodiada, sotia fratelui sau Filip pe când acesta din urma era inca in viata si avusese cu ea o fata, Salomeea. Facindu-se mijlocitorul constiintei inveterate a pescarului, Profetul ii vorbea in numele lui Dumnezeu : "Nu iti este ingaduit sa ai ca sotie pe femeia fratelui tau". De aceea Irodiana nutrea in ea o ranchiuna puternica impotriva lui Ioan si voia sa il omoare ; era insa impiedicata de Irod care il proteja, ca barbat drept si sfânt, dar mai ales pentru ca se temea de poporul pe care il cinstea ca pe un trimis al lui Dumnezeu. In cele din urma Irodiada cea perfida isi atinse scopul si facu astfel incit Profetul sa fie dus la inchisoare in fortareata din Macheronte. Cind fu aniversarea zilei de nastere a regelui, in apropierea Pastilor, acesta invita pe notabilii regatului sau la un mare ospat, in timpul caruia toti se dedara imbuibarii si betiei. Salomeea dansa cu voluptate in fata mesenilor acestui banchet al slavei desarte, si ea placu privirii desfrânate a tatalui sau care ii jura sa ii dea ca recompensa orice i-ar cere, chiar de-ar fi jumatate din regatul sau. La sfatul mamei sale, tânara ceru sa ii fie adus imediat pe un platou capul lui Ioan Botezatorul. Regele se simti incurcat, dar din cauza juramântului sau, si pentru a nu-si pierde onoarea in fata invitatilor, se decise sa il omoare pe Cel Drept. Sentita fu pe loc executata, un soldat ii taie capul  Sfintului Ioan in inchisoare si il aduse imediat, inca sângerând, pe un platou,  in sala de ospat care adresa in tacere reprosul sau fata de slabiciunea criminala a regelui. Salomeea prezenta mamei sale trofeul, cu aerul de a spune : "Manânca, o, mama, trupul celui care a trait ca unul fara trup, si bea sângele lui. Aceasta limba care nu inceta sa ne faca reprosuri va tacea de-acum pentru totdeauna".
  Ucenicii Sfântului venira sa ii ia trupul si mersera sa il ingroape in Sevastia apoi se dusera sa il instiinteze pe Iisus. Abia mult mai târziu Moastele Sfântului Inaintemergator fura regasite in mod miraculor, pentru a raspândi harul asupra credinciosilor care li se inchina.
  Acest act sângeros pare sa fi fost ingaduit de Dumnezeu pentru ca dupa ce a fost Inaintemergatorul lui Hristos pe pamânt, Sfântul Ioan Botezatorul sa fie de asemenea in imparatia mortilor si sa mearga sa instiinteze pe mortii cei drepti de speranta in Mântuire, venirea apropiata a lui Mesia care trebuia sa sparga prin Cruce portile si inchizatorile Iadului.
  Prin viata precum si prin moartea sa, Inaintemergatorul ramâne de asemenea pentru toti Crestinii un Profet si un stapânitor al vietii spirituale. Prin comportamentul sau ireprosabil, el ii invata sa lupte pâna la moarte impotriva pacatului, nu numai pentru respectul dreptatii si ascultarea Legii lui Dumnezeu dar si pentru a inainta in virtute si curatia inimii. Orice constiinta cizelata prin meditarea asupra Legii lui Dumnezeu se aseamana deci cu Inaintemergatorul si croieste "caile Domnului" in sufletul care se caieste, pentru a-i da cunoasterea Mântuirii (cf. Luca 1:76).

Sursa:calendar-ortodox.ro

Read more...

„Bătrânei sau Tinerei?” – Spectacol de teatru cu Grupul Skepsis pe treptele Sălii Unirii din Alba Iulia pe data de 29 august

  Joi, 29 august 2013, de la ora 19.00, trupa de teatru şi umor Skepsis vă invită la un spectacol ce se va desfăşura pe treptele din spatele Sălii Unirii din Alba Iulia.  Trupa va prezenta piesa de teatru „ Bătrânel sau Tinerel?”, un spectacol inedit, Commedia dell’ Arte ,  în care personajele binecunoscute ale genului se vor întrece timp de aproape două ore pentru a câştiga zâmbetele şi aplauzele spectatorilor, întocmai cum se întâmpla în perioada medievală în pieţele cetăţilor în timpul bâlciurilor şi al carnavalurilor pitoreşti din care s-au desprins.

  Distribuţie:Arlechino – Răzvan Cociobea, Colombina – Olga Surd, Pantalone – Viorel Mihai,  Lelio – Bogdan Berar, Doctorul – Eugenio, Brighella – Ludmila Cioflică, Isabella – Andreea Adam,  Căpitanul – Daniel Muntean.  Regie: Viorel Cioflică, Tehnic: Ovidiu Olea.

  Piesa de teatru povesteşte cu mult umor peripeţiile lui Pantalone (bătrânul acru, bogat şi avar), care doreşte să se căsătorească cu Isabella, frumoasa fiică a Doctorului Gratiano (bătrânul om de ştiinţă care ştie multe dar nu înţelege nimic din ceea ce ştie), care este în stare de orice pentru a-şi vedea visul de a învia morţii împlinit. În această lume, în care deseori cei puternici călcau uşor în picioare pe cei din jur pentru a-şi atinge scopurile, tânărul Lelio (îndrăgostit de Isabella), ajutat de servitori inteligenţi, (Colombina), jucăuşi (Arlechino) sau vicleni (Brighela) încearcă să dejoace planurile bătrânilor spre a putea da o şansă de supravieţuire şi speranţă dragostei într-o lume dominată de jocuri de putere şi bani. Dincolo de conflictul dintre generaţii care se conturează, sub masca umorului spumos, debordant, se desfăşoară o lupta continuă. Lupta dintre cei puternici, abuzivi, corupţi şi decăzuţi cu cei slabi, simpli, dar curaţi la suflet, nevoiţi să găsească mijloace inventive de a-şi apăra năzuinţele.

  Acest spectacol este realizat prin intermediul proiectului „Teatru Medieval”, finanţat de Fundaţia Comunitară Alba, prin „Fondul pentru Cultură” şi Asociaţia pentru Relaţii Comunitate ( partener naţional).

Read more...

Cultura tradițională în era globalizării

Sâmbata 24 august 2013, ora 12.30, în cadrul simpozionului Cultura tradițională în era globalizării. va fi vernisată expoziția “A doua Viaţă” a meșterului popular Nicolae Muntean din Vinerea (jud. Alba).
Alături de pictorii contemporani consacrați sau în curs de consacrare, Muzeul Național al Unirii iși propune astfel și o promovare a celor implicați în păstrarea tradițiilor populare românești.
Pentru două săptămâni vor fi expuse în sălile de la parterul muzeului icoane pe sticlă și lemn, cruci de mână, sculpturi în lemn realizate pe parcursul mai multor ani, constituite într-o colecție de suflet.
Fiecare exponat are povestea sa recreată după modelul pieselor vechi întâlnite de artistul popular în muzee, colecții particulare ori albume.
Evenimentul este parte a manifestărilor culturale desfășurate în Piața Cetății între 23 și 25 august festivalul de tradiții Din Lada de zestre (editia I ) și Târgul meșterilor populari (ediția a II) organizate de Asociația Artă și Tradiții Meșteșugărești, Consiliul Județean Alba și Primăria Municipiului Alba.
Sâmbata 24 august 2013, ora 12.30, la Sala Unirii Alba Iulia

 

 

 

Read more...
Subscribe to this RSS feed